Monday, February 11, 2019

Uitwisseling naar Sint-Petersburg (Saint-Petersburg State University)


Op Erasmus naar Sint-Peterburg was voor mij een beetje een sprong in het duister. Voor vertrek was er eigenlijk vrij weinig informatie beschikbaar en op (uitgebreide) antwoorden van de coördinator ter plaatse hoefde ik ook niet te rekenen. Maar dat was al meteen een goede voorbereiding van hoe het er de maanden erna aan toe zou gaan. Op de universiteit (Санкт-петербургский государственный университет) vieren bureaucratie en chaos hoogtij. Zo moest het semester normaal gezien op 1 september starten, maar omdat er op administratief vlak veel was fout gelopen, zaten we pas begin oktober voor het eerst in de les. Ook de verlenging van het visum gebeurt via de universiteit. Je bent dan je paspoort voor minstens vijf weken kwijt, wat betekent dat je de stad niet uit mag die periode. Hoewel ik vaak gevloekt heb op de manier van werken van het international office, heb ik wel enorm veel gehad aan de lessen zelf. We hadden iedere dag van de week (buiten zondag) les van 9 tot 12 in het centrum. Je hoeft op voorhand geen vakken te kiezen (tenzij voor Frans, Engels of Duits). 

Internationale studenten worden automatisch ingeschreven voor de fulltime Russian course. Je hebt dan enkel met andere Erasmusstudenten les en alles wordt uitsluitend in het Russisch gegeven. Een ingangstest bepaalt bij welk niveau je mag aansluiten. De lessen zijn in kleine groepen en heel interactief. Je leert er vooral spreken en ook je woordenschat wordt bijgeschaafd. Voor examens hoef je totaal geen schrik te hebben. Het grootste deel bestaat uit permanente evaluatie (d.w.z. aanwezig zijn en actief deelnemen aan de les) en op het einde van het semester is er een klein testje of mondeling gesprek bij de docent. Ik heb daarnaast ook nog een vak Frans gevolgd met echte Russische studenten. Het was echter niet gemakkelijk om een degelijke les te vinden. Een online platform of een lijst met vakken bestaan niet en de coördinator heeft ook geen flauw idee van het lesaanbod. Je moet dus zelf in de universiteit gaan rondlopen en bij het Franse departement aankloppen. Het deed wel deugd om mijn Frans op die manier te onderhouden. 

Wat de accommodatie betreft: je hoeft geen kot te zoeken. Alle buitenlandse studenten worden automatisch ingeschreven in hetzelfde studentenhuis (Капитанская улица 3, общежитие 19). De student dorm is een gigantisch sovjetgebouw waar zo’n 300 internationale studenten samenwonen in kleinere appartementjes en waar de ‘baboesjkas’ de wacht houden. Ik sliep op de kamer met een Belgische en deelde de badkamer en keuken met 5 andere studentes. Verwacht geen luxe maar wel superveel gezelligheid en plezier. Het is daar waar vriendschappen worden gesmeed en avonturen beginnen.  Het studentenhuis ligt op een half uurtje van het centrum, in een rustige wijk en vlak aan het strand. 

Sint-Petersburg is een geweldige bruisende stad. Vijf maanden zijn eigenlijk nog te kort om alles gezien en gedaan te hebben. Hoewel het in vergelijking met Moskou nog een jonge stad is, ademt Sint-Petersburg een fascinerende geschiedenis. Je vindt er werkelijk alles: talloze interessante musea, megalomane tsarenpaleizen, stadsparken, spannende ijshockeywedstrijden, alternatieve kunstgalerijen, hippe koffiebarretjes en een studentikoos uitgaansleven. 

Ik heb tijdens mijn Erasmus ook de kans gegrepen om andere delen van het land te verkennen. Treinen binnen Rusland zijn spotgoedkoop en oerdegelijk. Bovendien heb ik ongelooflijk veel bijgeleerd over cultuur, tradities en de Russische mentaliteit door met Russen op de trein te spreken.
In het begin was het zoeken naar hoe de dingen in zijn werk gaan in Rusland, maar na vijf maanden merkte ik op hoe gewoon alles was geworden en hoe hard Rusland als thuis voelde. Ik heb een fantastische en vooral leerrijke ervaring achter de rug en ik kan niet wachten om terug te gaan! 

Één A4 is bijlange niet genoeg om verslag te geven over deze intense belevenis, dus moest je nog vragen hebben dan mag je mij zeker mailen (elinevanlook@gmail.com).

No comments:

Post a Comment

Erasmus in Trieste