Inleiding
Parijs. De stad van de liefde, de croissants en
de mode. Maar ook van lekker eten, vrije toegang tot vele museums voor
studenten, gratis “carafe d’eau” (heel handig als arme student) en nog veel
meer. Wij hebben ons in ieder geval geen seconde verveeld in deze prachtige
stad.
Het vinden van een kamer
Het vinden van een logeerplek was wellicht het
lastigste van alle voorbereiding voor onze Erasmuservaring. Het is zoeken naar
een speld in een hooiberg, maar als je doorzet, kom je er wel. Er zijn
verschillende soorten logeermogelijkheden in Parijs.
Een eerste mogelijkheid is een
appartement/studio. Online (op facebookgroepen of websites als appartager.fr,
leboncoin.fr, lacartedescolocs.fr, Erasmusu.fr) vind je veel kamers in
appartementen, vaak gedeeld met andere studenten of Parijzenaren, soms voor jou
alleen. Maar het blijft een immense zoektocht waar je best op tijd aan begint.
Ik had erg veel geluk en had uiteindelijk een zeer klein maar perfect in orde
studiootje in het 17e arrondissement, op zo’n 20 minuten met de
metro van mijn universiteit. Als je het geen probleem vindt om regelmatig
alleen te zijn als je thuis bent en je erg gesteld bent op je autonomie, is
zoiets ideaal. Anders zijn colocations (een appartement delen met andere
huurders) een aanrader. Die zijn heel erg populair in Parijs, maar je moet erg
goed zoeken om een goede plek met andere aangename medehuurders te vinden.
Aan mijn universiteit (Paris 8) was er ook een internationale foyer, waar ik over gehoord heb dat die qua sfeer en gezelligheid heel erg fijn is, maar je verblijft dan niet echt in het centrum, en ik hoorde veel erasmusstudenten klagen over de slechte praktische en logistieke organisatie. Het voordeel is dat je dan onmiddellijk omgeven bent door andere studenten die ook vrienden zoeken en dat het een stuk goedkoper is dan de privémarkt.
Aan mijn universiteit (Paris 8) was er ook een internationale foyer, waar ik over gehoord heb dat die qua sfeer en gezelligheid heel erg fijn is, maar je verblijft dan niet echt in het centrum, en ik hoorde veel erasmusstudenten klagen over de slechte praktische en logistieke organisatie. Het voordeel is dat je dan onmiddellijk omgeven bent door andere studenten die ook vrienden zoeken en dat het een stuk goedkoper is dan de privémarkt.
Je kan ook in een Foyer verblijven. Dat is een
groot gebouw met vele kleine kamertjes die (meestal) voor meisjes bedoeld zijn.
Het zorgt voor een veilig gevoel in de soms wel overweldigende stad en je kan
op een korte tijd heel veel vrienden maken. De huisregels verschillen van foyer
tot foyer. Mijn foyer was in het algemeen heel christelijk. Je kon die
religieuze invloeden voelen, maar het was zeker niet storend. Ik (Karen)
verbleef in Foyer Oasis, in het 6de arrondissement.
Transport in Parijs
In Parijs kan je je op verschillende manieren
verplaatsen: bus, metro, trein (RER), Uber…
Wij hebben voornamelijk gebruik gemaakt van de
metro en de trein. Voor 75euro kan je maandelijks je Navigopass opladen
waardoor je je ongelimiteerd in Parijs kan verplaatsen.
Universiteit Fien
Université Paris 8 is een heel open,
aangename, vrije universiteit. Zo goed als alle lessen van de richting Sciences
du Langage zijn in kleine groepen (maximum 30 studenten). Je kent de meeste
proffen dus ook persoonlijk. Er is een aangename sfeer onder studenten. De
universiteit staat bekend om haar toegankelijkheid, openheid, vrijheid en
politiek engagement. Maar ook om haar administratieve chaos en traagheid.
Proffen zijn vaak niet op de hoogte van wat Erasmus juist is. Ze ontvangen je
zeker wel met open armen.
Bij het samenstellen van mijn vakkenpakket bleek dat de website van Paris8 een doolhof is en informatie daardoor heel erg moeilijk te vinden is. Mijn belangrijkste tip is dat je gewoon het best kan mailen naar de Céline Butelle, de verantwoordelijke voor inkomende studenten. Als zij je niet kan helpen, mail je naar Ewa Lenart of Florence Encrevé, de verantwoordelijken van de opleiding (http://www.ufr-sdl.univ-paris8.fr/Contacts-et-secretariat). Op de website vind je namelijk wel de vakken, maar niet altijd de (juiste) uurroosters, geen studiepunten en geen vakcodes. Ik heb uiteindelijk de informatie nog laten bevestigen op het secretariaat van de opleiding.
Met het kiezen van je vakken heb je dan ook wel meteen het ergste achter de rug. In je eerste week moet je langsgaan bij de coördinator, Céline Butelle, die je de belangrijkste informatie, inloggegevens voor Moodle (hun Toledo) en je studentenkaart geeft. Dat wijst zichzelf allemaal uit. Na de eerste week ga je haar ook niet meer echt zien, tenzij je nog iets verandert aan je LA.
Wat de vakken betreft, was ik zelf heel erg tevreden met mijn vakken. Ik koos:
- LSF 1-2-3: Dit zijn zogezegd drie verschillende vakken LSF, maar dat zijn ze helemaal niet, want ik had gewoon één volledige dat per week taalvaardigheid LSF. Het niveau ligt in het begin misschien een beetje laag, maar het gaat snel vooruit. De prof is een fijne Dove vrouw die met veel plezier lesgeeft.
- Histoire et structure de la LSF2: Dit is Dovencultuur en geschiedenis vanaf 1880. Heel erg interessant, hoewel er wel wat zaken aan bod kwamen die ik al wist van onze lessen Dovencultuur. Het interessante is dat er meer wordt gefocust op de situatie in Frankrijk en de prof, Ivani Fusellier, staat met veel passie te vertellen.
- Linguistique de la LSF et des LS: een vak uit de master, heel erg fijn. Het was wel eerder een seminarie met elke week presentaties van studenten over een breed scala aan onderwerpen.
- Aspects sociolinguistiques et didactiques des LS: nog een vak van Ivani Fusellier, dat vooral gaat over taalontwikkeling bij dove kinderen, gebarentalen in het onderwijs, home signing.
- Diversité du français dans la francophonie: zéker volgen! Tijdens dit vak maak je een reis rond de franstalige wereld. Elke les wordt er een ander gebied besproken, en je ontdekt zo het Frans van Zwitzerland, Algerije, Québec, Martinique,… Ik heb heel erg genoten van dit vak!
- Langage et musique: het vreemdste vak dat ik volgde. Soms heel erg abstract en muziektheoretisch, pas na een paar lessen vond ik het echt interessant. Ik heb er wel veel geleerd, maar zou het niet per se aanraden. Het vak gaat eigenlijk over één bepaalde theorie die verklaart hoe tekst en muziek al dan niet kunnen samengaan.
Bij het samenstellen van mijn vakkenpakket bleek dat de website van Paris8 een doolhof is en informatie daardoor heel erg moeilijk te vinden is. Mijn belangrijkste tip is dat je gewoon het best kan mailen naar de Céline Butelle, de verantwoordelijke voor inkomende studenten. Als zij je niet kan helpen, mail je naar Ewa Lenart of Florence Encrevé, de verantwoordelijken van de opleiding (http://www.ufr-sdl.univ-paris8.fr/Contacts-et-secretariat). Op de website vind je namelijk wel de vakken, maar niet altijd de (juiste) uurroosters, geen studiepunten en geen vakcodes. Ik heb uiteindelijk de informatie nog laten bevestigen op het secretariaat van de opleiding.
Met het kiezen van je vakken heb je dan ook wel meteen het ergste achter de rug. In je eerste week moet je langsgaan bij de coördinator, Céline Butelle, die je de belangrijkste informatie, inloggegevens voor Moodle (hun Toledo) en je studentenkaart geeft. Dat wijst zichzelf allemaal uit. Na de eerste week ga je haar ook niet meer echt zien, tenzij je nog iets verandert aan je LA.
Wat de vakken betreft, was ik zelf heel erg tevreden met mijn vakken. Ik koos:
- LSF 1-2-3: Dit zijn zogezegd drie verschillende vakken LSF, maar dat zijn ze helemaal niet, want ik had gewoon één volledige dat per week taalvaardigheid LSF. Het niveau ligt in het begin misschien een beetje laag, maar het gaat snel vooruit. De prof is een fijne Dove vrouw die met veel plezier lesgeeft.
- Histoire et structure de la LSF2: Dit is Dovencultuur en geschiedenis vanaf 1880. Heel erg interessant, hoewel er wel wat zaken aan bod kwamen die ik al wist van onze lessen Dovencultuur. Het interessante is dat er meer wordt gefocust op de situatie in Frankrijk en de prof, Ivani Fusellier, staat met veel passie te vertellen.
- Linguistique de la LSF et des LS: een vak uit de master, heel erg fijn. Het was wel eerder een seminarie met elke week presentaties van studenten over een breed scala aan onderwerpen.
- Aspects sociolinguistiques et didactiques des LS: nog een vak van Ivani Fusellier, dat vooral gaat over taalontwikkeling bij dove kinderen, gebarentalen in het onderwijs, home signing.
- Diversité du français dans la francophonie: zéker volgen! Tijdens dit vak maak je een reis rond de franstalige wereld. Elke les wordt er een ander gebied besproken, en je ontdekt zo het Frans van Zwitzerland, Algerije, Québec, Martinique,… Ik heb heel erg genoten van dit vak!
- Langage et musique: het vreemdste vak dat ik volgde. Soms heel erg abstract en muziektheoretisch, pas na een paar lessen vond ik het echt interessant. Ik heb er wel veel geleerd, maar zou het niet per se aanraden. Het vak gaat eigenlijk over één bepaalde theorie die verklaart hoe tekst en muziek al dan niet kunnen samengaan.
Met vragen of twijfels mag je altijd mailen naar fien.andries@student.kuleuven.be.
Universiteit Karen
L’ISIT in Arcueil (net buiten Parijs) is een
hele moderne en warme school. De proffen zijn zeer toegankelijk en staan altijd
klaar om je te helpen. Ook de studenten zijn zeer vriendelijk. De stereotiep
van de norse Parisiens, kan ik hier volledig ontkrachten. De school organiseert
veel leuke activiteiten en er is een goedwerkende leerlingenraad die ook in
allerlei leuke extra’s voorziet.
Het gebouw is heel nieuw en de school zelf is
gemakkelijk te bereiken vanuit het centrum. Ikzelf woonde in het 6de
arrondissement en nam elke dag metrolijn 4 en vervolgens enkele haltes met de
trein (RER B). Het duurde ongeveer 20 minuten om er te geraken. Na een tijdje
wen je eraan en gaat het vanzelf. Eenmaal aangekomen bij de school, moet je je
badge scannen, op verschillen knoppen drukken en vervolgens door drie deuren
gaan, vooraleer je eindelijk binnen bent. Het schrikt wat af, maar achteraf
gezien is de school heel goed beveiligd en dat kan nooit kwaad.
Voor het administratieve deel, moet je
voornamelijk bij Mevrouw Horstmann en Mevrouw Schang zijn. Hun kantoren
bevinden zich op de derde verdieping en daar zal je de eerste 2 weken geregeld
moeten langsgaan. Die eerste twee weken is vooral zoeken naar de juiste vakken
(dat was zo bij mij, aangezien de eerder doorgegeven catalogus van de
verschillende lessen niet meer up-to-date was). Ook moet je enkele documenten
laten ondertekenen, maar dat wordt heel duidelijk gecommuniceerd door zowel
KuLeuven als ISIT. In ieder geval raad ik je aan beter iets dubbel te vragen om
zeker te zijn, dan helemaal niets te ondernemen.
Ik koos voor de volgende vakken:
- Français sur objectifs universitaires:
Een verplicht vak waar je vooral Franse teksten analyseert.
- Expression orale en français: Elke
les presenteerde een groepje over een actueel thema.
- Dialogue interculturel: Dit is eerder
een taak die je verplicht als Erasmusstudent moet maken. Wij kregen de opdracht
om in groepjes een video te maken over Parijs.
- Conférence sur les métiers: Een
verplichte conferentie waarin ze alle masters van ISIT presenteren.
- Analyse et débat de l’actualité en
français: Elke les presenteerde een groepje over een actueel thema.
- Economie internationale: Een algemene
inleiding in de economie. Als erasmusstudent hoef je voor dit vak geen examen
te maken, maar volstaat het om een paper te schrijven.
- Création publicitaire: Een vak dat de
werking binnen de reclame- en marketingwereld uitlegt.
- Expression orale en espagnol: Elke
les kregen we een kleine opdracht die we dan tijdens de volgende les moesten
presenteren in het Spaans.
- Analyse et débat de l’actualité en
espagnol: Elke les presenteerde een groepje over een actueel thema.
- Traduction générale du français à
l’espagnol: Dit vak was best een uitdaging, aangezien zowel het Frans als
het Spaans niet mijn moedertaal is. De prof hield hier gelukkig rekening mee en
was heel meegaand.
- Communication et marketing: Bij dit
vak analyseer je de marketingwereld en de communicatie binnen deze sector. Alle
punten van dit vak staan op een groepswerk waarbij je een volledig nieuw
product op de markt moet brengen.
Mocht je nog vragen hebben, dan mag je altijd
een mailtje sturen naar karen.vangucht@studenten.kuleuven.be.
This blog is truly useful to convey overhauled instructive undertakings over web which is truly examination. I discovered one fruitful case of this truth through this blog. I will utilize such data now.cursus startende ondernemer
ReplyDelete